tirsdag 6. juli 2010

Svar 4: Fordi vår drøm når lenger enn til oss selv...

Dette er vårt fjerde svar på de to første ukenes oppgave: Hvorfor skal vi vinne Boligdrømmen 2010?

Først litt om drømmer og grøfter


Når man drømmer om en bedre framtid, er det lett å havne i den ene grøfta, eller den andre...
En av dem er:
"Ego- grøfta"-
Man sitter kanskje i en litt smågrå hverdag - og så drømmer man om alt man selv vil ha av eventyrlig luksus, i form av flere, dyrere og flottere ting, som rosa rom, hvite interiør, enda en ny sofa, boblebad i tårn, ....
- Realiserbart? - Kanskje, hvem vet...
- Vil verden bli bedre av det? - Nei. Dessverre, heller det motsatte.
Vår velfødde, vestlige verdens luksuriøse overforbruk, og vår stadige higen etter mer, nyere og flottere, er nettopp det som har skapt de problemene som fattigfolk over hele verden allerede nå betaler dyrt for. Samtidig sitter mange i vårt eget styrtrike land og klager og syter og vil ha enda mer, som en annen gjøkunge.

Den anndre grøfta er "Syte- og klage"- grøfta -
- Staaakars meg som har det så fææælt! Joda, det vekker en del syndpåsynsing som kanskje kan kjennes godt der og da, men hva blir resultatet? Jo, man graver seg ned i elendigheta - og den er det ikke lett å komme ut av hvis man først har satt seg riktig godt til rette der... Så kan man sitte der og syte, sammen med d'ikkeminskyld og d'ækkemeg, og d'ækkeno'ågjøremed... men man kommer kanskje ikke så langt med det?
Og blir verden noe bedre av det? - Knapt.

Så hvor er Den grønne middelveien?
Den som kan føre både deg og verden framover...
Kanskje den heter realitetsorientering og målretta innsats?
- Jeg er der jeg er, hvor vil jeg? - Hva kan jeg gjøre for å bevege meg i riktig retning?
- Kjedelig, sier du? Ikke noe å drømme om??
Jo faktisk. For meg er det en god drøm. Og enda bedre enn bare en drøm, det gir meg en retning. Konkrete mål og veivisere i hverdagen. Stadig spør jeg meg selv: Hva er det mest bærekraftige valget?

Bærekraftig betyr for meg at alle kan gjøre det samme - i all framtid - uten at noe eller noen tar skade av det, verken nå eller i framtida.

Jada, jeg vet det er et høyt krav - og jeg vet at jeg ikke alltid klarer det, men likevel: Det må da være bedre å sette seg et høyt mål og jobbe for det, enn å bare la seg drive med i jeg-vil-ha- eller syte-og klage-strømmen?
Så hva gjør jeg da, for eksempel med drømmen om å bo i en bærekraftig bolig?
Jo, jeg jobber jevnt og trutt, år etter år, stabler meg på beina igjen etter hver eneste nedtur, prøver å tenke "hva kan jeg gjøre her, nå?" - og så prøver jeg å gjøre akkurat det.
Vår husdrøm har til nå tatt tid. Lang tid. Mye krefter er brukt på leting etter gode løsninger. Og mye på å klare å finansiere drømmen...
Framover vil vi også bruke mye tid og krefter på å dele våre erfaringer med bærekraftige løsninger. Så blir det litt lettere for andre som vil gjøre grønne valg. Men underveis har vi hele tida prøvd å se hva vi kan gjennomføre, helt konkret, der vi er.

Og hvor er vi nå?


Vi har en tomt, en hagetomt. Vi slår plenen der, så den ikke skal gro helt over. Og jeg har begynt å lage kjøkkenhage nederst på den delen der huset ikke skal stå. I går kunne vi høste årets første, modne, søte jordbær der.
Våre egne, økologiske jordbær. Mmmmm :-)

Vil du prøve å gjøre flere bærekraftige valg? Du kan lære mer her ...og her

Vår bærekraftige boligdrøm vil bli virkelighet med hjelp fra
Postbankens Sommerkonkurranse "Boligdrømmen 2010"

og mange stemmer fra alle dere som kan stemme på oss... Så vær så snille: Fortsett å stemme. Hver dag!
STEM PÅ OSS HER
Og be alle dine venner og kjente om å stemme på oss, de også...! Alle som stemmer er med i trekning av 9.999 kroner. Hver uke. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar