torsdag 22. juli 2010

Uke 29: 5 ting - Bunadene

Postbankens Sommerkonkurranse Boligdrømmen2010

Dette er andre svar på oppgaven for uke 29:
Hvilke fem ting klarer du ikke å kvitte deg med?

Brann
En måte å finne ut hva man ikke 'kan' klare seg uten, er å tenke på hva man ville prøve å redde hvis det skulle begynne  å  brenne.
Så jeg spurte Roar: - Hvilke ting ville du prøve å redde hvis det skulle brenne i huset? 
Svaret kom kontant. 
- Bunaden. Den du har sydd til meg. Skulle den brenne opp.... nei, jeg vil ikke tenke tanken en gang!
Ja, jeg ville jo ta med din også, da.. 
Og jeg er vel enig. Selv om jeg jo vet åssen jeg skal lage en ny...
Pynt 
Vi har hver vår. Har hatt dem en del år også. Roars er en Follobunad, min er fra Vest-Oppland. Vi bruker dem når vi skal pynte oss skikkelig. Som i bryllupet eldstemann til høsten.








Bunadene våre er ikke arvestykker og spesielt verdifulle på grunn av det. Men de inneholder gode minner, som her fra 'minstejentas' russe-17.mai.   


Pirk 
Og de er hjemmesydde. Jeg brukte vel omtrent 6-7 år til sammen på å sy dem. Ikke sånn at det har vært heltidsjobb. Men å sy en bunad er likevel ganske intensivt mens det står på. Har lagt ned mange arbeidstimer med kjærlighet og pirkete håndarbeide i dem. 

Kos 
Nå er jeg sånn skrudd sammen at jeg faktisk slapper av og koser meg med sånt pirkearbeid. Kan for så vidt gjerne sy flere også, men da helst til barn og barnebarn. Vil nødig måtte sy for å erstatte en som er brent opp...

Sparing
Og for meg som avskyr shopping generelt og kles-shopping spesielt, er det veldig greit å ha et antrekk som er fint nok til enhver anledning. Sparer mye på det også, selv om det å sy seg en bunad vel neppe kan kalles et sparetips...?! 

Denne bloggen er en del av

Postbankens Sommerkonkurranse "Boligdrømmen 2010"
som vi er med på, i håp om å klare å realisere vår boligdrøm Økohuset 
Da trenger vi mange stemmer fra alle dere som kan stemme på oss...
Så vær så snille: Fortsett å stemme. Hver dag!

STEM PÅ OSS HER

Og be
alle dine venner og kjente om å stemme på oss, de også...!
Alle som stemmer er med i trekning av 9.999 kroner. Hver uke. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar